Livskraft grupp (Stresshanteringskurs)

Lär dig att hantera svåra stunder i livet

Livskraft är en online-kurs som riktar sig till dig som upplever någon form av stressproblematik (alternativt sorg eller har gått igenom ett trauma i ditt liv). Livskraft ger dig ACT-verktyg (tredje vågens KBT) för att hjälpa dig själv och andra med att hantera olika typer av stress .

Med ett inkännande förhållningssätt möter vi oss själva och utvecklar vår medkänsla och hur vi kan hantera våra tankar, och optimera andning och återhämtning. Så olika övningar och konkreta förändringar i vardagen så tränar du din hjärna i trygghet och lugn.

Nästa kurs startar 1 april 2020

Du får varje vecka, under 15 veckor, tillgång till ett program för stresshantering med handfasta och konkreta tips på hur vi kan läka oss själva (ev bli kvitt ångest och negativa tankar) samt skapa det liv vi längtar efter. En kurs för alla som vill lära sig att leva mer harmoniskt.

Innehåll varje vecka:

  • Kursen följer en röd tråd med inspelade föreläsningar tillsammans med text övningar, utmaningar och en summering
  • Fördjupningsavsnitt för dig med utmattningsdepression och/eller övervikt
  • Inspelade meditationer/mindfulness, andnings- och yogaövningar

Utifrån:

  • ACT (acceptance and Commitment Therapy)
  • Mindful Self-compassion
  • Kroppens biokemi
  • Andningsteknik (bl a med tips på hur du kan gå ner i vikt)
  • Yoga och kroppsterapi och annat från min erfarenhet som Stresscoach, traumaanpassad terapi och Yogalärare .

För dig som:

  • Lider du av nedstämdhet, oro eller ångest
  • Trött, håglös och har diffusa besvär
  • Söker verktyg som mindfulness, stresshantering och meditation för återhämtning efter en utmattning
  • För dig som önskar effektiva ACT-verktyg för att hantera såväl arbete som vardag så är det här kursen för dig.
  • Vill du vidare i din yrkesroll och ha större kunskap om ohälsa kopplat till stress så kommer utbildningen ge dig nödvändig information.
  • Med hjälp av rätt verktyg kan vi lära oss att möta stress, motverka stressrelaterad ohälsa och förebygga stressrelaterade sjukskrivningar samt hitta effektiva vägar fram för stresshantering

Nedan ser du lite av innehållet vecka för vecka. En del är grundkurs och en del är fördjupning som Ni väljer själva om Ni vill lyssna på/läsa:

  1. Vikten av återhämtning (symptom, självtest, stressbeteenden, återhämtning, kortvarig jmf långvarig stress, vår stress muskel)
  2. Medveten andning och biokemi (näsan, viktkontroll, övningar – det kraftfullaste verktyget för att sänka inre stress samt vad som händer i kroppen vid stress med tanke på biokemi – obalans i hormonerna? stress & bukfetma)
  3. Effektiva sätt att hantera stress (motion, korta pauser regelbundet, medveten närvaro/övningar tex kroppsscanning, sömn, tips vid sömnsvårigheter, vanliga utmaningar vid medveten närvaro, sömndagbok och egen lymfmassage)
  4. Självmedkänsla (behandlar en vän, jmf självkänsla, självmedkännande test, självkritik, Yin och Yang, medveten närvaro, motstånd, backdraft)
  5. Vad vill du att ditt liv ska handla om? (livskompassen/livsvärde, konkreta beteenden i vardagen, borden och måsten jmf jag väljer)
  6. Förändra det som inte fungerar (problemlösning/ kartläggning, livsregler/undermedvetna tankar och normer som hinder, övning göra tvärtom, kroppens 5 spänningsmönster)
  7. Acceptans – att göra plats för det som är ofrånkomligt (sinnesrobönen, om lidande, känslor och acceptans, Lyckofällan, ACT, tankar, vem är du? Observerande jaget, Hexaflex)
  8. Utveckla kärleksfull vänlighet (Leva innerligt, omfamna det goda, självuppskattning, kroppens egen väg till välmående – vagusnerven )
  9. Minska lidandet (prestera, undvikande, närvarande, accepans guidad övning, Hur kan du hantera det som hindrar dig i livet?)
  10. Ren medvetenhet (ge akt på dina tankar, släpp din självbild och utveckla din självacceptans)
  11. Kommunikation & relationer (Sunda gränser, säga ”nej” och våga be om hjälp, känslor)     
  12. Medveten närvaro & meditation – själva fundamentet
  13. Min trygga plats ( kärlek vs rädslor, övning, kärlek & förlåtelse)
  14. Din ljuva tid är här (framtiden, livsfilosofi, din nya livsvärden )
  15. Din inre resa (vitalitet, frihet, inre vägvisare, personlig utveckling )

Du behöver inte passa någon dag eller tid utan kan följa det i din takt. Jag lägger ut all information löpande (minst en gång i veckan) under 15 veckor from 1 april – 15 juli 2020. (Därefter finns allt kvar i 6 mån)

Du tar del av kursen genom att vara med i en sluten Facebookgrupp ”Livskraft”.

Tips! Bra att ha hörlurar och lyssna på kursen.

Är du utmattad eller nära en utmattning och/eller sjukskriven kan du även ta del av det extra fördjupningsmaterial som jag delar med mig av. Jag guidar och berättar om utmattningssyndromets olika faser och hur vi på bäst sätt kan ta oss igenom olika förlopp. Dock är detta fördjupningsmaterial inte inspelat utan läggs endast ut som text material.

Erbjudande! Priset för allt detta är endast 990:-* tom 31/3-20 för privatpersoner (tillkommer 25% moms till företag & organisationer) (*Ord pris 1.990:-)

Som medlem i gruppen får du möjlighet till en privat stresscoaching session nu till halva priset (nu 450:-)*.

Anmälan: lena.thurner@prahna.se

Som Lic Stress/ACT coach och Yogalärare har jag en tid känt att jag vill dela med mig av handfasta och konkreta tips på hur vi kan läka oss själva (ev bli kvitt ångest och negativa tankar) samt skapa det liv vi längtar efter. Jag har lång erfarenhet av att skapa och leda kurser och även retreats för att finna den stillheten som den moderna människan så innerligt längtar efter. Med lång erfarenhet och stort hjärta anpassar Lena sin coaching efter gruppens och individens behov med sin erfarenhet inom bland annat ACT-baserad och compassionfokuserad terapi och pranayama (andningsövningar) etc. Lena har en yogalärarutbildning med en rad påbyggnadsutbildningar och har undervisat yoga i 8 år och varvar Hatha-, Yin- och Restorative yoga med meditationer, utbildning & samtal. Lena har själv erfarenhet av utmattning och ohälsa vilket är en av drivkrafterna bakom Prahnas värdegrund.