Medkänsla med dig själv – övning

Övning i medkänsla med dig själv där en liten paus i vardagen hjälper dig att stanna upp, lugna dig och tillåta det som är. När du tillåter dig att flera gånger per dag landa i trygghets-omsorgssystemet och bara vara medkännande närvarande, det är då du lugnar ner hela kroppen och därmed hjärnan och får lättare att fatta bättre beslut .

Stäng ögonen, ta en paus, för uppmärksamheten inåt och se om det är spänt någonstans, du kanske behöver släppa motståndet lite på något ställe, kanske slappna av eller andas in där det känns lite tungt.

Ta några mjuka, lugna andetag. Känn hur du släpper taget vid varje utandning och bara fortsätter att andas. Känner hur andningen för dig in i kroppen och in i nuet.

Sknna ditt liv just, är det något som är utmanande eller svårt, som väcker känslor av till exempel rädsla eller sorg? Välj en situation och zooma in den som med en kamera, fokusera på detaljer i situationen. Vad kommer upp i form av tankar, känslor och kroppsförnmelser? Hur upplever din kropp det som är utmande eller svårt? Stanna med den fysiska upplevelsen i kroppen en liten stund.

Uttryck känslorna i ansiktet. Vilka är dina behov just nu? Behöver du lugn och ro? Trygghet? Värme? Stöd? Engagemang? Kontakt? Styrka? Hur är det att vara med den här upplevelsen? Var är smärtan och hur känns den? Vad behöver du?

Om du vill kan du placera dina händer på någon del av din kropp som behöver extra omsorg eller där din upplevelse känns extra starkt och se om du kan vara ömsint mot dina känslor av sårbarhet. Känn tyngden, värmen och kontakten från dina händer. Kanske kan du säga inom dig ”Jag tar hand om dig, det är okey”. Är det något meddelande som kommer till dig nu? Finns det några känslor av värme och omsorg om dig själv?

Lägg tillbaka händerna i ditt knä och, lyssna på känslorna som kommer och svara så som det känns naturligt, från din medkännande sida eller förebild. Öppna ögonen, övningen är slut.

compassion