Om yoga och fascia…

Å SÅ VAD DET HÄR MED Yinyoga och FASCIAN.

DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT BÖRJA MED YOGA.
Vi är alla skapta olika och skelettet kan o viss mån begränsa oss i att vara flexibla. Men det går att också påverka flexibiliteten och smidigheten genom att regelbundet utöva yoga. Många liksom jag själv upplever stelhet i vissa positioner mer än andra. Regelbunden yoga praxis är ett sätt att försöka upprätthålla en god töjbarhet av muskler och fascia. Det visar sig att fascia, som inte bara omger muskler, utan också nästan alla annan struktur i kroppen kan hos friska unga människor ge god flexibilitet. De har en fascia som glider lätt mellan musklerna. Men nu är inte detta alltid fallet, särskilt när någon är mycket stillasittande eller är oförmögen att röra sig på ett tag, till exempel efter en höftfraktur. Då förlorar dessa skikt av mjukvävnad en del av sin töjbarhet och rörlighet. Så att återvända till yoga med en betoning på sund sträckning av muskler och fascia kan hjälpa dig att återfå din flexibilitet igen.

Fascian integrerar kroppens muskler i funktionella kedjor som går kors och tvärs över kroppen. En stelhet någonstans i fasciakedjan kan ge upphov till att rörelsen tas upp för mycket i någon annan del av kroppen med risk för skada i både den förkortade och förlängda vävnaden. Vi måste leta efter orsaken till problemet utefter hela fasciakedjan. Problemet kan sitta någon annanstans än där själva smärtan sitter. Fascian binder samman alla kroppen celler, alla muskler, alla organ, alla ben, alla nerver och blodkärl. Det har förmågan att sträcka och röra sig utan begränsning*. Eftersom alla våra muskler går åt olika håll måste de kunna glida över och förbi varandra. Hela kroppen fungerar som en enhet. Om cirkulationen är dålig, om fascian trycks ihop eller vrids blir resultatet försämrat utbyte av vätska i vävnaden. Resultatet blir stelhet, förtjockad och uttorkad vävnad samt försämrad elastcitet. Det kan bero på kirurgi, skador, inflammation, repetitiva rörelser eller dålig hållning som alla orsakar att fascian blir mindre smidig. Tight och begränsad fascia blir en källa till spänningar i resten av kroppen, som producerar smärta eller begränsar rörligheten. Yinyoga kan sakta omskola den mjuka vävnaden och renovera strukturen i våra kroppar över tid. Forskning har visat att fascian har stor betydelse för vår kapacitet och hälsa oavsett om man är aktiv eller mindre fysiskt aktiv. Fysisk aktivitet ökar antalet receptorer i vävnaden. Ett vältränat och integrerat fascianät som omsluter vår kropp förbättrar vår förmåga att utveckla kraft och koordinera rörelser. För att träna fascian leta efter rätt resonans i dina rörelser. Att gå, springa, och hoppa med minsta möjliga ansträngning. Gör rörelser med mjuka och eleganta ändringar i rörelseriktning. Tänk Ninjakrigare, rör dig mjukt, elegant och ljudlöst som i yoga tränar vi vår fascia.
(*Fascian binder också samman cellens inre nätverk med kroppens extracellulära matrix, utrymmet mellan cellerna. Fascian formar ett nät som omsluter, stabiliserar och kommunicerar med kroppen. Vi talar om begreppet Tensegrity – en sammanslagning av tensional integrity där fascian är stabiliserad av de motriktade krafterna kompression och spänning. Fascian är stabil i alla riktningar, elastisk och fördelar kraft jämt över kroppen
Fascia har en förmåga till rörelse. Tidigare trodde man att fascia endast var stödjevävnad men forskning har visat att fascia innehåller myofibroblaster som utvecklas från fibroblaster till en blandning av fibroblast och muskelcell. Denna omvandling orsakas av mekanisk påverkan och myofibroblasternas aktivitet är oberoende av muskelns rörelse. Myofibroblasterna rör sig i fascian för att reparera skadad vävnad, omstrukturera och förstärka collagen vävnad.
Fascia är också rikt på receptorer och har en betydelse för stabilitet och balans. Fascian har tio gånger fler receptorer än vad musklerna har.
Interstitial receptorer är flest till antalet och står för 80% av det totala antalet receptorer. De är lokaliserade till periostet och till förbindelser mellan fascia och skelett. Stimulering av receptorerna ger en lokal vasodilation samt en förbättrad interoception och proprioception. Interstitial receptorer har även en koppling till insulära loben i hjärnan och har därför en viktig emotionell påverkan. Om receptorerna är hämmade påverkar det vår fysiska upplevelse av oss själva. Hos patienter med långvarig ländryggsmärta har det visat sig att fascian innehåller färre receptorer och att detta kan vara en orsak till smärta.)

Fem frågor om Yinyoga och ryggproblem.

1) Har så ont i min nacke & haft under ett par år. Hur jag än stretchar så blir det inte bättre. Misstänker att det är bindväv & inte musklerna som spökar. Finns ngn yin position som kan hjälpa? Svar: Det låter som om att bindväven kan vara en del i din problematik. Hur ser din stressnivå ut? att leva under ständig stress kan göra så att det blir svårare att få bindväv och muskler att slappna av.

2) Jag har fibromyalgi, är väldigt överrörlig och har diskbuktningar i ländrygg. Får lätt låsningar längs hela ryggraden. Har alltid fått höra att jag, på grund av överrörligheten, inte bör utöva yoga. Hur ställer ni er till detta? Svar :Du kan absolut göra yinyoga men prata med din naprapat, men just yinyogan är bra för dig, du bör dock undvika vissa ställningar. Testa dig fram!

3) Jag har nu börjat återhämta mig efter ett ryggskott sedan ca 8 v. Haft inflammation som tagit tid att läka ut. Fick nyligen ett litet ”återfall” i ryggen efter en nackspärr. Skulle yinyogan funka för mig då och vilka övningar ska jag börja med? SVAR Det går väldigt bra att använda sig av yinyogaövningar när du haft ryggskott.

4) Hur ofta ska man göra yinyoga för att det ska få en bra effekt? Svar: En eller två ggr i veckan räcker.

5) Jag undrar om yinyoga kan vara ett alternativ om man har svag rygg och diskbråck? Undrar även om det kan fungera vid nackbesvär, såsom vid kraftigt reducerad diskhöjd? Svar: Det kan absolut fungera med yinyoga vid diskbråck. Det du ska tänka på är ifall diskbråcket är aktivt eller om du har haft det länge. När diskbråcket är aktivt rekommenderar jag att du tar det lugnt men senare kan du utföra yinyoga men ta hjälp av en duktig manuell terapeut el yogalärare. Att få diagnosen diskbråck betyder inte att ett aktivt träningsliv är slut.

🕉