Om Yogan….

Du kan boka in mig till att leda en enskild yoga session i mitt yogarum på Fårholmsgränd 5 i Oxelösund eller i en större lokal. Många hyr in sig för en möhippa, ett event eller retreat eller kommer för att delta i mina yoga grupper/kurser.

Hatha Flow (yang) är en dynamisk yogaform, dvs en mix av Viryayoga och Embodied Flow. Viryayoga är energi och en yogaform med mycket rörelse och där den ena positionen länkas till den andra i ett flöde. Ordet virya är från språket sanskrit, och betyder just ”energi” eller ”kraft”. Ett passande beskrivning av hur man känner sig efter en viryayogaklass! Viryayoga har sina rötter i hathayoga och som är ursprunget för all fysisk yoga. Du blir mångsidig i din styrka och i din yogapraktik. Vi övar upp kroppens rörlighet, balansförmåga och muskelstyrka och stärker bland annat upp den inre bålmuskulaturen s.k core musklerna. Den hjälper mot ryggvärk, trötthet, huvudvärk och stelhet i nacke och skuldror och verkar lugnande.Du ger kroppen den variation den behöver för att inte göra för mycket av samma sak.Du får använda många olika delar av dig själv, såväl fysiska som mentala och ökar din kroppsmedvetenhet. Jag använder mig av embodied flow som är en teknik som erbjuder en djup känsla av avslappning, enkelhet, kraft och en ökad medvetenhet i både kropp och sinne. Varmt välkomna att prova.

Jag erbjuder en yoga för alla Er som har en ÄRLIG LÄNGTAN efter att bli HELA

Yinyoga hjälper dig till ett mer avslappnat tillstånd, en lugnare tillvaro och att inte reagera så häftigt på yttre händelser och innehåller tre delar; medveten närvaro, yogaliknande ställningar där all vävnad i kroppen är i medvetenhet – kinesisk medicin. Redan efter första passet kan man komma i kontakt med något som många längtar efter – en känsla av lättnad och frid i hela kroppen, trots att ställningarna i sig kan vara smärtsamma. Spänningar och stress släpper då vi håller positionerna under en längre tid. Vi låter musklerna vara avslappnade och låter kroppen komma djupare i positionerna med hjälp av lugn och medveten andning. Detta gör att vi skapar och behåller en rörlighet i kroppen samt rehabiliterar och motverkar ryggproblem och värk i leder.Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, fascia, bindväv, ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.

Restorative yoga, en terapeutiska yogaform som alla klarar av. Syftet är djup avslappning och kan liknas vid en kroppsbehandling i grupp där jag rättar till, stoppar om och anpassar kroppen efter de många kuddarna och hjälpmedlen. Man använder ofta block, stolar, ögonskydd, filtar och ligger i olika kroppsanpassade ställningar för att uppnå maximal avlastning för kroppens system.  Med alla dessa hjälpmedel (props) lurar vi kroppen att tro att det inte finns några anspänningar i lederna. Det är genom våra leder som cirkulation och kommunikation går och genom att avlasta lederna i Restorative så får klienterna chans att byta läge, från spänning till återhämtningsläge. Vi stimulerar det parasympatiska nervsystemet för vi vill ju att deras parasympatiska- och sympatiska nervsystem ska vara i homeostas, dvs kompatibla med varandra. Så det jag gör är att vi externt går in och kalibrerar nervsystemet, dvs laddar av spänningen djupt och brett på alla plan. Så med minsta möjliga motstånd ger vi kroppen i Restorative en chans att hämta tillbaka lugn, harmoni, balans och öpnna upp för naturlig smärtlindring. Detta ger en annan typ av återhämtning än när man sover, då man omedvetet spänner sig. I vaken vila kan de öva på att vara totalt avslappnade, minska på spänningar och öka cirkulationen i kroppen, sänka blodtrycket, ha lättare att sova avslappnat mm. Fördelar med Restorative Yoga är bättre sömn, ökad cirkulation i kroppen, avslappning, släpper spänningar, lugnar sinnet och kan därmed bromsa in fysiska stressymptom. Har en läkande effekt på kroppen i och med sin återhämtande funktion, Stimulerar parasympatiska nervsystemet, lugnar därmed både kropp och sinne, ökar fokus och närvaro.

Jag har undervisat i yoga regelbundet sedan 2013 och fortbildar mig regelbundet. Jag assisterar på flera av Magdalena Mecwelds utbildningar inom Restorative, Yinyoga, Meditation och Kinesisk Medecin i Stockholm. Läs mer om utbildningen jag assisterar på här: http://www.yin-yoga.se/events/yinyoga-restorative-yoga-modul-4/.

Meditation används som ett sätt att uppnå den medvetenhet som mindfullness innebär – att se saker som de egentligen är. Det är en process av självrening genom själviakttagelse, dvs en metod för mental rening som gör att man kan möta problem och påfrestningar i livet på ett lugnt och balanserat sätt och bland annat brukar psykosomatiska åkommor och spänningar minska och till och med försvinna. Mindfulness – Medveten närvaro innebär att vi är närvarande i nuet. Att vara uppmärksam med avsikt, i ögonblicket och utan att bedöma det man uppmärksammar. Mindfulnessträningen lär oss att känna oss själva bättre genom att lyssna inåt: på tankar, känslor och kanske framförallt på vad kroppen signalerar. Vi tränar såväl våra relationer till oss själva som till andra och till världen. Viktiga delar i mindfulness attityden är det icke-värderande förhållningssättet, att ta väl hand om sig själv, att känna sina egentliga behov och att lära sig att balansera dem mot andras. Medveten andning – Djupandning ingår alltid i mina yogapass så att vi kan styra kroppen i en mer positiv och avslappnande riktning.

Yoga för kvinnans hormonsystem är lämplig för alla kvinnor som vitalisera och balansera sina hormoner från tonåren och framåt med eller utan hormonsymptom. Yogan formen är utvecklad av Dinah Rodrigues. Kraftfulla yogiska tekniker som riktar in sig på äggstockar, sköldkörtel, hypofys och binjurar för att revitalisera hormonproduktionen. Yogan rekommenderas till alla friska kvinnor och till kvinnor med PMS, infertilitet och symtom under klimakteriet. Även bra efter klimakteriet för att fortsätta känna sig ung och vital. En yoga form som inleds med mindfulness och andningsövning och därefter går jag igenom de olika yoga övningarna som baserar sig på Hathayoga.  Det är en fysisk yoga som bara är utvecklad för att påverka körtelsystemet. Om du påverkas du av dina hormoner en gång i månaden eller i takt med att du blivit äldre fått problem med sömnstörningar, oro och värmevallningar etc så kan hormon terapi yoga hjälpa dig i kombination med kost och örter. Du får med dig råd och tips om vilken kost och läkeörter som kan balansera östrogennivån – lindra pms, förbättra sexliv och slippa 40+ besvär. Även problem som sömnstörningar och torra slemhinnor tas upp. Boven i dramat är ofta hormonella obalanser.Fördelar med yogan:Yogan är även ypperlig efter klimakteriet för att behålla vitaliteten långt upp i åren. Hormonerna är nyckeln till vårt välbefinnande, de styr humöret, tankeförmågan, energinivån och lusten.Denna yogaform brukar jag erbjuda på enskilda tillfällen, retreats och helg kurser..

Å SÅ VAD DET HÄR MED Yinyoga och FASCIAN.
Vi är alla skapta olika och skelettet kan i viss mån begränsa oss i att vara flexibla. Men det går att också påverka flexibiliteten och smidigheten genom att regelbundet utöva yoga. Många liksom jag själv upplever stelhet i vissa positioner mer än andra. Regelbunden yoga praxis är ett sätt att försöka upprätthålla en god töjbarhet av muskler och fascia. Det visar sig att fascia, som inte bara omger muskler, utan också nästan alla annan struktur i kroppen kan hos friska unga människor ge god flexibilitet. De har en fascia som glider lätt mellan musklerna. Men nu är inte detta alltid fallet, särskilt när någon är mycket stillasittande eller är oförmögen att röra sig på ett tag, till exempel efter en höftfraktur. Då förlorar dessa skikt av mjukvävnad en del av sin töjbarhet och rörlighet. Så att återvända till yoga med en betoning på sund sträckning av muskler och fascia kan hjälpa dig att återfå din flexibilitet igen.

Vad skall jag tänka på inför yogapasset? Bär mjuka, följsamma kläder, undvik stora smycken och klockor. Vi yogar barfota i dynamisk yoga men gärna med ett par strumpor till hands i  yinyoga.  Allt annat du behöver finns på plats. Respektera din lärare – villkor och regler (Anmälan är bindande – Minimum 6 deltagare. Se regler kring avbokning (längre ner).KOM GÄRNA OMBYTT OCH KLAR – Du kan med fördel komma ombytt till dina klasser. Det finns toalett med dusch där man kan tvätta av sig både på Trossgränd och på Kanotklubbens Hus. Ta för vana att undvika parfymer och rökning direkt innan yogapasset.

REGLER KRING AVBOKNING – Vi kan aldrig förutse att saker och ting kommer emellan. Ingen återbetalning på kursavgiften om avbokning sker. Däremot kan jag erbjuda i mån av plats att ta igen missade pass under en och samma termin. EGET ANSVAR OCH FÖRSÄKRINGAR – Meddela läraren om eventuella skador, allergier eller dylikt (som graviditet) som kan påverka din träning, men som alltid ansvarar du för din egen kropp och handlingar. Det är viktigt att du har en egen försäkring, då du inte innefattas av min försäkring hos Kroppssterapeuternas Yrkesförbund.