Olika yogaformer

Här berättar vi mer om olika yogaformer som erbjuds av Prahna

Du kan boka in mig till:

en enskild (privat) yoga session i mitt yogarum på Trossgränd 5 i Oxelösund eller större lokal

en möhippa, ett event eller retreat

eller delta i mina yoga grupper/kurser

Viryayoga / Hatha Flow (yang)

är en dynamisk yogaform en mix av Viryayoga och Embodied Flow

Fördelar med Viryayoga:

Virya är energi och en yogaform som är dynamisk, alltså med mycket rörelse och där den ena positionen länkas till den andra i ett flöde. Ordet virya är från språket sanskrit, och betyder just ”energi” eller ”kraft”. Ett passande beskrivning av hur man känner sig efter en viryayogaklass! Viryayoga har sina rötter i hathayoga – den yoga som uppstod ungefär på medeltiden, och som är ursprunget för all fysisk yoga.

Du börjar skapa en mångsidighet i styrka och i din yogapraktik. Vi övar upp kroppens rörlighet, balansförmåga och muskelstyrka och stärker bland annat upp den inre bålmuskulaturen s.k core musklerna. Den hjälper mot ryggvärk, trötthet, huvudvärk och stelhet i nacke och skuldror och verkar lugnande.

Du ger kroppen den variation den behöver för att inte göra för mycket av samma sak.

Du får använda många olika delar av dig själv, såväl fysiska som mentala och ökar din kroppsmedvetenhet.

Embodied flow är en teknik som erbjuder en djup känsla av avslappning, enkelhet, kraft och en ökad medvetenhet i både kropp och sinne.

yinyoga havet

Yinyoga

är en oerhört avkopplande samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet kan utföra

Fördelar med Yinyoga:

Yinyogan hjälper dig till ett mer avslappnat tillstånd, en lugnare tillvaro och att inte reagera så häftigt på yttre händelser och innehåller tre delar; medveten närvaro, yogaliknande ställningar och kinesisk medicin.

Redan efter första passet kan man komma i kontakt med något som många längtar efter – en känsla av lättnad och frid i hela kroppen, trots att ställningarna i sig kan vara smärtsamma. Spänningar och stress släpper då vi håller positionerna under en längre tid. Vi låter musklerna vara avslappnade och låter kroppen komma djupare i positionerna med hjälp av lugn och medveten andning. Detta gör att vi skapar och behåller en rörlighet i kroppen samt rehabiliterar och motverkar ryggproblem och värk i leder.

Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, fascia, bindväv, ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.

Yoga oxelösund
Lena Thurner vid Trossgränd 5

Meditation

Meditation används som ett sätt att uppnå den medvetenhet som mindfullness innebär – att se saker som de egentligen är. Det är en process av självrening genom själviakttagelse, dvs en metod för mental rening som gör att man kan möta problem och påfrestningar i livet på ett lugnt och balanserat sätt och bland annat brukar psykosomatiska åkommor och spänningar minska och till och med försvinna.

Mindfulness

Medveten närvaro innebär att vi är närvarande i nuet. Att vara uppmärksam med avsikt, i ögonblicket och utan att bedöma det man uppmärksammar. Mindfulnessträningen lär oss att känna oss själva bättre genom att lyssna inåt: på tankar, känslor och kanske framförallt på vad kroppen signalerar. Vi tränar såväl våra relationer till oss själva som till andra och till världen. Viktiga delar i mindfulness attityden är det icke-värderande förhållningssättet, att ta väl hand om sig själv, att känna sina egentliga behov och att lära sig att balansera dem mot andras.

Medveten andning

Djupandning ingår så att vi kan styra kroppen i en mer positiv och avslappnande riktning.

Yoga för kvinnans hormonsystem

är lämplig för alla kvinnor som vitalisera och balansera sina hormoner från tonåren och framåt med eller utan hormonsymptom

 Denna yogakurs riktar sig till dig som vill lära dig ett yogaprogram för att själv träna hemma. Yogan formen är utvecklad av Dinah Rodrigues. Kraftfulla yogiska tekniker som riktar in sig på äggstockar, sköldkörtel, hypofys och binjurar för att revitalisera hormonproduktionen. Yogan rekommenderas till alla friska kvinnor och till kvinnor med PMS, infertilitet och symtom under klimakteriet. Även bra efter klimakteriet för att fortsätta känna sig ung och vital.

En yoga klass där vi inleder med mindfulness och andningsövning och därefter går igenom de olika yoga övningarna som baserar sig på Hathayoga.  Det är en fysisk yoga som bara är utvecklad för att påverka körtelsystemet. Om du påverkas du av dina hormoner en gång i månaden eller i takt med att du blivit äldre fått problem med sömnstörningar, oro och värmevallningar etc så kan hormon terapi yoga hjälpa dig i kombination med kost och örter. Du får med dig råd och tips om vilken kost och läkeörter som kan balansera östrogennivån – lindra pms, förbättra sexliv och slippa 40+ besvär. Även problem som sömnstörningar och torra slemhinnor tas upp. Boven i dramat är ofta hormonella obalanser.

Fördelar med yogan:

Yogan är även ypperlig efter klimakteriet för att behålla vitaliteten långt upp i åren. Hormonerna är nyckeln till vårt välbefinnande, de styr humöret, tankeförmågan, energinivån och lusten.

Denna yogaform brukar jag erbjuda på enskilda tillfällen, retreats och helg kurser

”Även tystnaden berättar” 

samiskt ordspråk